Gabrielia

Wednesday, December 01, 2004

Ziua Nationala

Deunazi la Ambasada m-au invitat la sarbatorirea Zilei Nationale a Romaniei.
Cum reuniunea mea de la Institut s-a terminat cu o jumatate de ora mai repede, m-am gandit ca pot sacrifica pauza de masa ca sa dau ochii cu lumea buna. Iar colegii si sefa mea, cu gandul la sampanie, m-au incurajat sa ma duc.
Imi facusem lectiile, domnul ambasador e fost profesor de la ASE, cum intampina pe toata lumea la usa, m-am prezentat frumos. A fost deosebit de amabil.
Cladirea unde s-a tinut receptia e Cercul Municipal, chiar in buricul targului, si dintre cei aproximativ 200 de participanti, cred ca doar vreo 50 erau romani - restul fiind diplomati de toate natiile. Posted by Hello

S-a servit sampanie (dar si suc de portocale pentru astia ca mine) si niste sandviciuri cat unghia, dar aratoase foc. La inceputul ceremoniei, s-au intonat cele doua imnuri nationale, dar intr-un fel neobisnuit. Au fost invitate doua soprane, o romanca si o luxemburgheza, sa cante imnurile. Fara orchestra, fara banda, fara nimic. Niciodata "Desteapta-te, romane!" nu mi-a sunat mai impresionant ca acum, intonat de o voce curata, si eu departe fiind de tara. In poza e soprana luxemburgheza pe scena, romanca se vede in coltul din dreapta de langa fereastra. Nu m-a lasat inima sa misc cat s-a intonat imnul nostru. Si imi pare rau ca nu i-am retinut numele.

Ce e cu domnii de pe scena? Dl ambasador- primul din stanga- a decorat patru personalitati luxemburgheze pentru servicii deosebite aduse relatiilor bilaterale: un ministru de externe (nu cel actual), pe Jacques Santerre, fostul presedinte al Comisiei Comunitatilor Europene, pe un alt fost reprezentant al Comisiei din vremea lui Ceausescu, si pe actualul Maresal al Curtii Ducale.
Am incercat sa gasesc ceva despre eveniment pe pagina MAE, dar Luxemburgul nu apare pe lista ambasadelor care organizeaza sarbatorirea lui 1 Decembrie. Pe cand un blog la MAE, in care sa fie relatate live (sau macar la 2 ore dupa) evenimentele?! Probabil niciodata, mai degraba la EuroAtlantic Club ar avea sanse o asemenea initiativa, sprijinita de colaboratori voluntari si moderata cu bun-simt de Lucian Branea!

Discursul -4 pagini- a vorbit despre meritele celor decorati. Franceza domnului ambasador e mult mai buna decat a domnului Iliescu - de, a petrecut ceva vreme aici, tinand cont ca nu e la primul mandat, dar tot nu suna... Ce sa-i faci, nu toata lumea a avut sansa sa studieze la Paris cand a fost tanar!

Decanul de varsta al celor patru- cel care a semnat primul acord al Comunitatilor Europene cu o tara din Est in anii 80 - era vizibilimpresionat si greu se oprea sa nu lacrameze. Ne-a spus ca a scris un discurs si l-a dat companionilor sai spre citire inainte, si fiecare a taiat jumatate. Ceea ce a ramas a fost touchant - si nici nu cred ca a citit, ci a vorbit liber. A vorbit despre calatoriile sale in Romania, despre cum se vede tara noastra de aici. A povestit o intamplare de la Brasov, din Biserica Neagra, cand o sasoaica batrana a inghiontit-o pe cea de alaturi spunandu-i: "uite, domnul asta vine de unde au venit stramosii nostri acum sute de ani!". Si iar i-au dat lacrimile.
Ne-a spus ca Romania merge bine - dupa ultimele date publicate in Le Monde, economia face progrese nevisate! Numai de n-ar fi si asta o numaratoare gresita! Si la sfarsit a multumit frumos tuturor, gazde si public!

Au urmat sarmalute minuscule (si cu varza si cu foi de vita) servite pe farfurioare minuscule. La atata amar de lume! Mirosea bine, dar n-am gustat.

M-am mai invartit putin prin multime. Mi-am reperat vecinii de bloc, dar nu prea pareau dornici de conversatie. Am schimbat cateva vorbe cu o cunostinta. Am cules niscai zambete amabile de la domnii diplomati. Si a trebuit sa fug inapoi la birou.

Ciudat - eu care intru in vorba cu oricine in orice imprejurare, pe la toate conferintele si simpozioanele din Europa, de data asta m-am simtit usor paralizata. Atmosfera era buna, dar...

Acum ascult Ciuleandra si scriu povestea asta, dupa ce m-am ospatat cu o mamaliga cu ciuperci.
La multi ani celor de acasa! La multi ani, Romania!

Gabriela 9:00 PM
| #
Comments: Post a Comment